Téli immunerősítő tippek vegánoknak

A növényi alapú étrenddel a vírusfertőzések kockázatát is csökkented. Néhány ötlettel fokozhatod a hatást!

A vegánok körében sokkal ritkábban fordul elő megfázás, influenza. Ezt annak köszönhetjük, hogy nem terheljük szervezetünket lerakódást okozó anyagokkal, és rengeteg értékes tápanyagot fogyasztunk. Télen érdemes még több figyelmet szentelni az étrendnek és egyes természetes kiegészítőknek.

Toplistás élelmiszerek

Ha igazán erős immunrendszert szeretnél, válogass olyan táplálékok közül, melyek a legfontosabb védő anyagokat tartalmazzák.

Béta-karotin: az A vitamin előanyaga, védi a sejteket, erősíti a nyálkahártyákat. Télen legjobb forrásai a sütőtök és az édesburgonya. Fogyaszthatod sütve vagy főzve, felkockázva, diódarabkákkal megszórva. Készíthetsz belőlük krémlevest, de kipróbálhatod a fokhagymával tűzdelt sütőtököt, majoránnával megszórva. Így a fokhagyma immunerősítő hatását is kihasználod.

Nassolásként egyél egy marék aszalt sárgabarackot, mely szintén sok béta-karotint tartalmaz.

E-vitamin: Erőteljes antioxidáns hatású, védi a sejtfalat, így nehezebben támadnak meg a kórokozók. Naponta egy marék napraforgómag, vagy mandula, dióféle vagy búzacsíra elegendő.

C-vitamin: A citromot senkinek nem kell bemutatni, de gazdag C-vitamin forrás a csipkebogyó is. Este egy bögre vízbe áztass egy evőkanálnyi szárított csipkebogyót (patikában, bioboltban megkapod), reggel szűrd le és langyosítsd meg. Így megőrzöd az értékes vitamint.

A savanyú káposzta is kitűnő választás télre, akár önmagában, akár párolva vegán töltött káposztához, rakott krumplihoz is használhatod.

Vas: Hiányában gyengül az ellenálló képesség, de nem kell attól tartanod, hogy vegánként ne jutnál elegendő vashoz. Minden nap fogyassz egy evőkanál darált mákot, hozzáteheted a zabkásádhoz is. A vas felszívódását támogató folsav és C-vitamin együtt van jelen a céklában, spenótban minden zöld leveles zöldségben, így ezek is gyakran szerepeljenek a tányérodon.

Cink: Nagyon fontos ásványi anyag az immunrendszer védelmében. A tökmag gazdagon tartalmazza, ha ledarálod és fűszerekkel, ásványvízzel összekevered, finom pástétomot kapsz. A zöldborsó, a brokkoli is tartalmaz cinket, párolva, főzeléknek, vagy pürésítve tészták feltétjeként is fogyaszthatod.

A tévhitek eloszlatása

Néhány régmúltra visszatekintő gyógymód létezik a megfázások elkerülésére, de ha ezek közt olyat találsz, ami nem összeegyeztethető a vegánsággal, egyszerűen helyettesítheted növényekkel!

Ilyen például a húsleves mítosza, mely szerint ha megfáztál, ez segít a gyógyulásban. Valójában a hús nehezen emészthető, salakanyagokkal terheli a szervezetedet, és erre a betegség alatt legkevésbé van szükséged. A meleg leves, ha sok zöldség fő benne, valóban jó választás, de ehhez nem kell húst felhasználni. A sárga- és fehérrépa, karalábé, káposzta megfőzve is megőrzi ásványianyag-tartalmát, ígyhát bátran fogyaszthatod.

Másik népi megfigyelés a méz, illetve a mézes feketeretek hatása. Főként köhögéssel járó meghűlés esetén ajánlgatják. Azonban saját tapasztalatom szerint is jól működik, ha kivájod a fekete retek belsejét, és méz helyett juharszirupot töltesz a mélyedésbe. Néhány óra múlva elegyedik a retekkel, és finom, köhögést csillapító szirupot kapsz. Naponta több alkalommal is vegyél be belőle 1-1 kanállal.

Hasznos kiegészítők

Rengeteg étrendkiegészítő található a patikákban és bioboltokban, nem csoda, ha alig tudsz eligazodni. Szerencsére vegánként nem lesz túl sokmindenre szükséged, hiszen a hangsúly a táplálkozáson van.

A vitaminok közül egész évben, de télen különösen fontos a D-vitamin. Szerencsére van vegán változat is! Napi 3000 NE mennyiséget bátran szedhetsz. A B 12 vitaminból is létezik növényi változat, és ha mégis megfáztál, C vitaminból fogyassz napi 1000 mg-ot.

A teák a legjobb szolgálatot teszik, ha immunvédelemről van szó. A bodza, a hársfa, a kakukkfű különösen hasznos, megelőzés céljából is, de már kialakult fertőzés esetén is. Egy evőkanálnyi teafüvet forrázz le, hagyd állni tíz percig, majd szűrd le és ízesítés nélkül fogyaszd.

Végül, ne csak az étkezéssel óvd magad a fertőzések ellen! A szabad levegőn végzett mozgás, gyaloglás, futás, mindenféle téli sport remek immunerősítő! Ha mégis zárt térben sportolnál, az úszás és a szauna kombinációja nyerő választás.

 

Galgóczi Dóra
vegán természetgyógyász