Vegán termékeket fejlesztő startup cég lett Chile első unikornisa

Tavaly robbant be a vegán köztudatba a dél-amerikai NotCo startup vállalkozás NOTMILK (NemTej) elnevezésű termékével, melyet Giuseppe, a gépi tanuláson alapuló mesterséges intelligencia receptje alapján gyárt a cég. Azonban idén tavasszal már a pénzügyi szaksajtó is felkapta a fejét az élelmiszeriparban szokatlan újításra, mivel a NotCo vált az első chilei unikornissá (olyan cég, amely még nincs bevezetve a tőzsdére, de már 1 milliárd USD feletti értéket tulajdonítanak a startupnak).

A Jazzy Rádió Millásreggeli című műsorában mesélt erről Jónap Richárd, az Accorde Alapkezelő Zrt. portfóliómenedzsere.

Az öt és fél éve alapított céget tavaly nyáron még 250 millió dollárra értékelték, idén viszont már négyszeresére fog emelkedni az árbevétele. Nem csoda, hogy komoly befektetők hisznek benne.
Az alapítók (Matías Muchnick, Karim Pichara számítógépes adattudományokban jártas gépi tanulás szakértő és Pablo Zamora növényi genomika szakértő) koncepciója abból áll, hogy egy nyugati típusú étrenden élő átlagember egész élete folyamán kb. 200 féle ehető növényt fogyaszt. Ezzel szemben a Földön 300.000 féle ehető növény létezik. És itt jön a képbe Giuseppe.

A sztárséf az alternatív tej összetételét többek között ananászból és káposztából alkotta meg, ami – valljuk be – egy embernek magától valószínűleg nem jutna eszébe. A robot az emberi visszajelzések alapján tökéletesítette receptjét, mely által a NOTMILK illatában, ízében, látványában és állagában teljesen hasonló a valódi tehéntejhez. Még zsírtartalmában is megkülönböztetnek a megszokottnak megfelelően kétféle terméket: a teljes tejet és a csökkentett zsírtartalmú tejet. Az egyszerű fogyasztásán túl ez az alternatív tej főzéshez, sütéshez és más feldolgozáshoz is megfelel, nem „esik szét”, nem csapódik ki, teljesen úgy viselkedik, mint a hagyományos tehéntej.

Hogyan érte el ezt a NotCo?

Matías Munchick volt privát bankár tanulmányútra utazott Kaliforniába, melynek során a legjobb egyetemeken tett látogatásai alkalmával felismerte, hogy a biokémia, a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás teljesen felforgatta a gyógyszer- és a biotechnológiai szektort, és rájött, hogy az élelmiszeriparban óriási lehetőség van arra, hogy ugyanezt a fejlődést megvalósítsák.

A NotCo – nagyon leegyszerűsítve – próbálgat. Giuseppe molekuláris szinten vizsgálja meg az állati eredetű termékek felépítését, majd ugyanezt teszi a növényekkel is, szintén molekuláris szinten, és behelyettesítő módszerrel kicseréli az elemeket, így próbálva meg előállítani a növényi alternatívákat.

Ezek fogyaszthatóságáról és minőségéről a folyamatos humán visszajelzés erősíti meg Giuseppe-t, vagy jelzi számára, hogy tovább kell keresgélni a megfelelőbb összetevőket.

A NotCo célja, hogy termékei minden paraméterükben a lehető legkompromisszummentesebben hasonlítsanak az eredeti termékekre, anélkül, hogy bármilyen állati eredetű összetevőt használnának. A cég a weboldalán világosan fogalmaz: „Az állati eredetű termékek károsítják a bolygót. Tény.

A NOTMILK energia- (74%-kal kisebb) és a vízigénye (92%-kal kevesebb), valamint széndioxid kibocsátása (szintén 74%-kal alacsonyabb) töredéke az állati eredetű tejeknek.

Viszont arra is rájöttek, hogy ha ők komoly környezetvédelmi céllal szeretnék ezt a vállalatot nagyon sikeresre felfuttatni, akkor nem a vegánok az ő célközönségük, hanem olyan – nyugati étrenden élő – emberek, akik hajlandók az étkezéseik akár egyre nagyobb részét lecserélni állati eredetű táplálékról növényi eredetűre.

Az Egyesült Államokban sajnos az emberek egyharmada visszaszokik a növényi eredetű tejekről az állati eredetűekre, mert nem találják elég jónak a mandula-, zab- és kókusztejeket. Őket célozza meg a vállalkozás alternatív terméke, hogy étrendjük megváltoztatása hosszú távon állandósuljon.

A NotCo-nak jelenleg öt terméke van (tej, majonéz, jégkrém, húspogácsa és az újonnan bevezetett “hús” – természetesen mindegyik növényi alapú), és minél több termék receptjét alkotja meg Giuseppe az emberek visszajelzései alapján, annál gyorsabban képes új receptek összeállítására. Munkabírása elképesztő, havonta százasával szállítja az újabb és újabb recepteket. Jól mutatja a fejlődést, hogy az első termék, a vegán majonéz kifejlesztéséhez 16 hónapra volt szükség, a tejhez már csak 10 hónap kellett, a teljes tej létrehozása pedig mindössze 2 hónapot vett igénybe.

Legújabb terméküket, a NOTMeat-et (NemHús) idén kezdték el forgalmazni, melyet a chilei Burger King és a Papa John’s pizzériák használnak vegán ételeik alapanyagaként.

Hogy a NotCo termékei valóban ízletesek és minden további kívánalomnak megfelelnek, mi sem mutatja jobban, minthogy a cég a vegán majonézzel Chilében (egy olyan országban, amely a világon a harmadik az egy főre jutó majonézfogyasztásban) a bevezetés évének végére a teljes (normál és alternatív) piacon 8%-os részesedést ért el.

Maga a cég is óriási ütemben fejlődik, de ha abba is belegondolunk, hogy a jelenlegi 15-20 milliárd dolláros vegán élelmiszer piacot 2040-re egyes elemzések alapján 450 milliárd dollárra várják, akkor látható, hogy hatalmas változás várható ebben a szegmensben. Nem hagyható figyelmen kívül a Beyond Meat menetelése és hamarosan jön az Impossible Burger is a tőzsdére.

Jónap Richárd szerint az élelmiszeripar olyan diszrupciós hullám előtt áll, mint amit a Tesla indított el az autózásban. „Ez lesz a következő nagy hullám, mert nagyon mélyen ott van mögötte a Föld zöldebbé tétele. Lelaktuk a bolygót és kezdeni kell valamit a helyzettel. Az autózásnál sokkal-sokkal nagyobb tartalékok rejlenek a táplálkozásban. Ha csak azt végiggondoljuk, hogy sikerülne az emberek 80%-ánál 20%-kal csökkenteni a húsfogyasztást, 20%-ánál pedig 80%-kal, akkor rögtön az állattartás környezetterhelését 32%-kal csökkenteni tudnánk.”

Az összeállítást készítette: Váry Krisztina

Képek forrása: https://notco.com/us/

A Millásreggeli podcast-je a témáról

Jónap Richárd blogbejegyzése a „vegán mesterséges intelligenciáról”

Angol nyelvű videó a kóstolásról